Pravila igre
KAKO IGRATI
Postavljanje igre
Igrači se podijele u dva tima - narančasti i plavi, a potom svaki tim izabere kapetana. Na stol se položi 25 kartica s matematičkim pojmovima, simbolima i crtežima. Kapetani jedini vide koji pojmovi pripadaju kojem timu i imaju zadatak vještim asocijacijama navesti svoj tim da pronađe sve svoje pojmove prije protivnika.
U nastavku slijede pravila za jednu grupu, tj. jednu igru.
- Jednu igru može igrati 4 ili više igrača. Optimalan broj je 6 pa savjetujemo da učenike podijelite u grupe od 4-8 igrača koje će igrati odvojeno.
- Igrači se podijele na tim algebra i tim analiza. Nastavnik bi trebao osigurati da timovi imaju približno jednak broj igrača te da su balansirani u matematičkim vještinama. Svaki tim izabere kapetana.
- Kapetani sjede jedan pored drugoga, dok su ostali igrači raspoređeni nasuprot njih ili tako da ne vide karticu ključa. Na stol se položi nasumično odabranih 25 kartica pojmova (u mrežu 5x5). Kapetani nasumično izvuku jednu karticu kljuca i postave je u pregradu tako da je ključ vidljiv samo njima.
- Nadohvat postave kartice za pokrivanje. Kapetan tima algebra uzima 8 pokrivača narančaste boje, a kapetan tima analiza 8 kartica plave boje. Dvostranu karticu uzima onaj kapetan čija je boja vidljiva na rubu kartice kljuca. Neutralne i crnu karticu pokrivača kapetani postave između sebe.
Pravila igre
Kapetani se smjenjuju u davanju asocijacija svojim suigračima koji onda pokušavaju pogoditi pojmove na koje ih je kapetan uputio. Zadatak kapetana je da dobro prouči sve kartice na stolu te smisli asocijaciju koja se sastoji od jedne riječi i jednog broja. Riječ se odnosi na jedan ili više pojmova zadanih njegovom timu, a broj na koliko se kartica (pojmova) ta asocijacija odnosi.
Važno je da asocijacija zbilja bude samo jedna riječ, bez dodatnih uputa, objašnjenja i komentara poput „ovo će biti nategnuto, ali…“ ili „sjetite se prošlog sata“. Nadalje, asocijacija ne smije sadržavati korijen niti jedne rijeci trenutno vidljive na karticama, kao ni simbole poput φ,π,=,x i sl. ako su oni prikazani na vidljivim karticama. Kada neke od kartica budu pokrivene, ograničenja će biti manja. Nakon što kapetan zada asocijaciju s brojem, njegovi suigrači smiju diskutirati međusobno, ali ne i s kapetanom koji za to vrijeme mora biti potpuno neutralan i ne davati nikakve smjernice uključujući bilo kakve geste i izraze lica. Kada su se suigrači dogovorili oko pojma, jedan od njih dodirne karticu za koju misle da pripada njihovom timu. U tom trenu, kapetan pokriva dodirnutu karticu onim pokrivačem koji odgovara boji određenoj ključem.
• U slučaju da su igrači pogodili karticu svog tima, imaju pravo pogađati dalje ili mogu prepustiti red drugom timu.
• Ako su igrači dodirnuli karticu koja pripada protivničkom timu ili neutralnu karticu, automatski gube red i igru nastavlja drugi tim.
• Dodirnu li crnu karticu igra je gotova i drugi tim pobjeđuje.
Moguće je da jedan tim pogrešno protumači asocijaciju i slučajno pogodi svoj pojam na kojeg kapetan nije ciljao. Igra se nastavlja normalno, a kapetan ne smije dati do znanja da se njegova asocijacija nije odnosila na upravo pogođeni pojam. Važno je da kapetani dobro promisle prije nego izgovore svoju asocijaciju. Cilj je jednom riječju povezati što više svojih pojmova, ali pri tome je još važnije ne asocirati na crnu karticu, odnosno protivničke ili neutralne pojmove. Igrači smiju pogađati dokle god ne pogriješe, neovisno o broju koji je kapetan rekao.
Igra završava kada su sve kartice jednog tima pokrivene ili kada netko dodirne crnu karticu. Moguće je pobijediti i za vrijeme protivničkog poteza, ako netko dotakne posljednji pojam koji pripada suprotnom timu. Nakon završetka igre, zamijenite kapetane unutar timova, postavite novih 25 pojmova, vucite novu karticu kljuca i igrajte ponovno.
PRIMJER
Ovu igru prvi započinje narančasti tim. Kapetan želi da njegov tim pogodi karticu koja se nalazi u prvom redu i drugom stupcu i karticu koja se nalazi u trećem redu
i drugom stupcu. Njegova asocijacija je: “KOORDINATNI, 2”. Suigrači nakon međusobnog dogovora dotaknu karticu u prvom retku i drugom stupcu koju kapetan pokriva. Nakon toga, igrači dotaknu karticu u trećem retku i petom stupcu budući da (a,0) predstavlja koordinate. Kapetan protivničkog tima pokriva karticu plavom bojom. Narančasti tim gubi red, a kapetan plavog tima daje asocijaciju: “VISINE, 2”. Njegovi suigrači primjećuju da je na slici u prvom retku i petom stupcu označena visina trokuta pa dotaknu taj pojam. Nakon toga se sjete definicije ortocentra i uspješno pogode i drugi pojam. Budući da je kapetan dao asocijaciju na dva pojma, prepuštaju red drugom timu. Nasumično gađanje se ne isplati.
Nakon što je plavi tim završio svoj krug, narančasti kapetan daje svoju drugu asocijaciju: “DVANAEST, 2”. Suigrači odluče pokušati s karticom u trećem retku i prvom
stupcu, a potom se sjete da je 12 složen broj pa uspješno pogode i karticu u četvrtom retku i trećem stupcu. Budući da im je ranije ostao jedan nepogođeni pojam za asocijaciju „koordinatni“, dotaknu i karticu u trećem retku i drugom stupcu.
Nakon drugog poteza narančastog kapetana stanje
igre prikazano je na slici, a plavi kapetan je na potezu.
Asocijacije
Svaka asocijacija se treba odnositi na značenje pojma ili skice na kartici. Nisu dozvoljene asocijacije kojima se sugerira pozicija kartice u mreži ili pak početno slovo napisanih pojmova. No, dopušteno je koristiti „nematematičke“ asocijacije poput „žirafa“ za pojam “visina”. Jednom kad vaši učenici postanu stručnjaci u Matoboju, dopustite im i asocijaciju s brojem nula. Ovo ponekad može biti korisno pri kraju igre kada je lakše povezati sve ostale pojmove od onih koji pripadaju kapetanovom timu.
Kazne
Ako kapetan da nedozvoljenu asocijaciju (koristeći korijen rijeci ili simbol vidljiv na kartici) ili pak gestom ili riječima usmjeri suigrače, njegov tim automatski gubi red, a protivnički kapetan smije odmah pokriti jedan od svojih pojmova.
